simon said:
Ik neem aan dat de Ingenium is ontworpen om eventuele belastingen die start/stop kan veroorzaken, op te vangen...
Elk motorontwerp is een compromis, aangezien de fabrikant de concurrerende eisen van prestaties, gewicht, levensduur, onderhoud, kosten, emissies, zuinigheid, geluid, trillingen enz. moet afwegen.
En helaas voor ons zijn de grootste druk op fabrikanten en dus hun prioriteiten op het gebied van ontwikkeling afkomstig van toezichthouders/overheden om te voldoen aan emissie-/zuinigheidsnormen, en grote fleet-/zakelijke kopers in termen van lage bedrijfskosten over de paar jaar dat ze het voertuig bezitten. Daarom kunnen we niet aannemen dat een fabrikant onze belangen, of zelfs het doel om de 'beste' motor' te produceren, als prioriteit heeft. Ik zal de drie voorbeelden die ik hierboven heb gegeven uitbreiden om mijn punt te illustreren...
Uitlaatgasrecirculatie EGR is verschrikkelijk voor een motor. Het opnieuw introduceren van roetachtig uitlaatgas in de cilinders heeft een nadelig effect op de slijtage en dus de levensduur van de motor, en wordt puur gedaan om te voldoen aan de emissie-eisen. Daarom is er een bloeiende aftermarket-handel in het blokkeren van de EGR-poorten!
De Ingenium heeft een kleinere cilinderinhoud dan de motor die hij verving. Waarom? Omdat motoren met een kleinere cilinderinhoud beter presteren in de onrealistische laboratoriumtests waar scenario's met lage belasting oververtegenwoordigd zijn. Maar ze hebben meer turbo nodig om dezelfde vermogen te krijgen van een kleinere cilinderinhoud, en dus worden de motoren in reële rijomstandigheden harder belast en produceren ze paradoxaal
meer emissies omdat het motormanagementsysteem overtollige brandstof moet inspuiten (en dus meer emissies moet produceren) om te voorkomen dat ze te heet worden! In feite wordt verwacht dat de overstap naar testen in de echte wereld in de nasleep van het VW Dieselgate-schandaal een omkering van deze trend zal zien en we zullen zien dat dieselmotoren weer in cilinderinhoud toenemen, wat alleen maar het oude gezegde in de dieselmotorindustrie bewijst dat "er geen vervanging is voor cilinderinhoud".
De Ingenium heeft langere onderhoudsintervallen. Er is door insiders uit de industrie gesuggereerd dat het uitrekken van de onderhoudsintervallen van nieuwe auto's meer te maken heeft met het verlagen van de eigendomskosten voor de eerste twee jaar in de zeer competitieve fleet-/zakelijke markt dan met een revolutionaire sprong voorwaarts in de technologie van de motor of de olie die wordt gebruikt. En je moet jezelf afvragen of het het beste is voor de motor, of dat het gewoon problemen en hogere onderhoudskosten doorgeeft aan volgende eigenaren wanneer de auto al buiten de garantie valt?
Dus, excuseer mijn cynisme dat de Ingenium op de een of andere manier is ontworpen om de extra belasting die door start/stop-technologie wordt veroorzaakt, teniet te doen.